söndag 27 juni 2010

Härligt på Holmön

Efter en härlig helg med midsommarfirandet som fokus och slappardag igår så bar det iväg till en gammal bekanting, Holmön. Den hemska lilla passagerarbåten Helena Elisabeth skulle åter få äran att gungandes transportera mig till det mysiga Holmön. Det började dock med ett bakslag, jag hade hakat på min låsta cykel på cykelstället till bilen men lämnat nyckeln hemma. Typiskt typiskt, men jag fraktade i alla fall över cykeln för att ev bryta upp låset eller kanske hyra en. Som tur var så fanns det cyklar att hyra både på båtmuseet och havsbadsrestaurangen Panget. Min var en skruttig gammal återvinningscentralenbike som sett bättre dagar men för dagen fyllde den sitt syfte. Dagen bestod av massa cykling till olika platser på Holmön, bland annat Berguddens fyr och en tripp ner till Ängesön. Mysigast är det kring vägen från hamnen till fyren. Den gamla fina prästgården låg kvar, där en klasskompis en gång grät för att hon blivit så rädd då vi killar skrämts lite. Stackarn!


Holmön är himla mysigt men man ska nog se till att antingen vara väldigt spontan och åka dit då man vet att det är fint väder eller så kanske boka in en stuga för att verkligen ta det lugnt och hoppas på goväder. Holmön är ju förvisso känt för sitt soliga väder men jag har upplevt det i regn och rusk också.


Båten Helena Elisabeth gungar över till Holmön men ingen kräka idag!

Hamnen på Holmön

Inne och hyr skruttcykel på det fina båtmuseet

Kyrkan på Holmön

Härlig bikeride!
'Den fina fyren på Bergudden.


Strålande väder och utsikt från fyrens fot
Lunchen på Panget, i all sin enkelhet, gick inte av för hackor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar