lördag 27 mars 2010

Vårrullar från Laos - Phimphos springrolls!

Ikväll har jag tillagat och ätit en otroligt smaskig middag som en god vän introducerade mig för. När jag först hörde talas om rätten trodde jag att det skulle vara något friterat och flottigt men ack så fel man kunde ha. Laotiska vårrullar känns väldigt fräscht och inte så onyttigt heller. Kryddstarkt och gott med massa råa grönsaker och lite kryddig köttfärs. Något för dig?




Köttfärsblandning
  • 1 gul lök bryns
  • 400g Köttfärs
  • Salt
  • Chilipeppar
  • 2 msk Oystersouce
  • 2 msk Fishsouce
  • 1 Vitlök
  • 2 msk Sojasås
  • 1 Buljongtärning
  • Torkade skogsöron (svamp) som blivit blötlagda blandas i. (Jag körde skogschampinjoner istället)
- allt blandas ihop och steks upp
  • Mot slutet blandas ett ägg ner i köttfärsblandningen
Marinad

  • 4 dl Vatten
  • Salt
  • 0,5 dl Fishsouce
  • 2 dl Socker
  • 2 Chilifrukt, hackade
  • 1 Lime/citron – pressas i mot slutet av kokningen
  • Jordnötter – hackas och blandas ner i marinaden när den är klar.
Koka allt i 10-20 minuter. Lägg i jordnötter när allt är klart.

Sen hackar eller strimlar man upp valfria råa grönsasaker i minibitar. Jag använde morötter, gurka och rödlök. Vitkål är också gott. Det enda du sedan behöver är rispapper som man köper i asiatiska affärer. 

Doppa rispapper i varmt vatten i en bunke. Fyll med köttfärsblandning och råa grönsaker och rulla ihop till en vårrulle. Doppa i marinad och ät! Dubbeldipp är tillåtet eftersom man har sin egen såsskål :-)

Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar